Al dagen lang
wandelde het lieveheersbeestje op de muur boven het aanrecht rond. Omhoog naar het
plafond, weer terug omlaag en dan weer naar rechts naar de afzuigkap. Nooit
gehaast of stresserig, maar onverzettelijk en kennelijk doelbewust. Wat het
zespotertje zocht, was niet duidelijk. Voedsel of gezelschap zou het in ieder
geval niet vinden.
Ondertussen
zocht ik zelf naar wegen om het bedrijfsverhaal van een klant beter bij zijn relaties
in beeld te brengen. De dagelijkse blik op de wandeltochten van het
lieveheersbeestje werkte daar op de een of andere manier inspirerend op. Het
werd een dagelijkse soap. Ik kreeg de neiging hem te begroeten met een amicaal “Weertje
hè, buurman?”
Shangri-La
Ha, nu
ontdekte hij het rolgordijn, dat voor hem een soort Himalaya moest zijn. Twee
dagen later betrad de zwart bestipte Robinson Crusoë de kale vlakte van het keukenraam.
Dat moet een zinsbegoochelende ervaring voor het diertje geweest zijn, want hij
kon zijn Shangri-La van groene struiken, malse blaadjes en vrije soortgenootjes
wel zien, maar niet bereiken.
Bevrijding
Na een week
kreeg ik medeleven. Met een glas en een ansichtkaart uit de Biesbosch ving ik
het schepseltje voorzichtig en zette het buiten op een mooie groene tak. Erg
tevreden met mijn onbaatzuchtige daad, verwachtte ik minimaal een ‘dank je wel’ of
een verheugde juichkreet van het bedrijvige insect. Maar het
enige wat ik het lieveheersbeestje chagrijnig meende te horen roepen was: “Nou,
dat heeft wel even geduurd voordat je doorhad dat ik naar buiten wilde.
Lampje!”
Doelbewuste communicatiestrategie
Verbluft keek
ik naar het langzaam wegmopperende brokje frustratie. “Dus als ik het goed
begrijp, probeerde je mij de hele week al duidelijk te maken dat je naar buiten
wilde? En was je niet bezig met een hopeloze missie, maar met een doelbewuste,
intelligente strategie om bij mij in beeld te komen?”
Nieuwsbrief
Vanachter een
ontluikende bloemknop hoorde ik hem nog roepen. “Wat dacht jij dan? Toen ik
merkte dat ik niet overkwam, moest ik een andere manier vinden om je aandacht
te trekken. Telkens opnieuw, maar toch telkens nieuw en boeiend. Nou, en dat
lukte uiteindelijk!” Toen wist ik direct wat ik mijn klant kon voorstellen.
Denk eens na over een informatieve nieuwsbrief! Dat is een bijzonder werkzame
aanpak om telkens opnieuw, maar toch nieuw en boeiend, uw verhaal bij uw relaties onder de
aandacht te brengen. Veel doeltreffender dan wat het
lieveheersbeestje had verzonnen.
Ik denk graag
met u mee en ben benieuwd naar het verhaal voor uw relaties.
![]() |
"Laat Tekstburgh uw nieuwsbrief maken" |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten