woensdag 3 september 2014

Advies van een lieveheersbeestje



Al dagen lang wandelde het lieveheersbeestje op de muur boven het aanrecht rond. Omhoog naar het plafond, weer terug omlaag en dan weer naar rechts naar de afzuigkap. Nooit gehaast of stresserig, maar onverzettelijk en kennelijk doelbewust. Wat het zespotertje zocht, was niet duidelijk. Voedsel of gezelschap zou het in ieder geval niet vinden.

Ondertussen zocht ik zelf naar wegen om het bedrijfsverhaal van een klant beter bij zijn relaties in beeld te brengen. De dagelijkse blik op de wandeltochten van het lieveheersbeestje werkte daar op de een of andere manier inspirerend op. Het werd een dagelijkse soap. Ik kreeg de neiging hem te begroeten met een amicaal “Weertje hè, buurman?” 

 Shangri-La 

 

Ha, nu ontdekte hij het rolgordijn, dat voor hem een soort Himalaya moest zijn. Twee dagen later betrad de zwart bestipte Robinson Crusoë de kale vlakte van het keukenraam. Dat moet een zinsbegoochelende ervaring voor het diertje geweest zijn, want hij kon zijn Shangri-La van groene struiken, malse blaadjes en vrije soortgenootjes wel zien, maar niet bereiken.  

Bevrijding

 

Na een week kreeg ik medeleven. Met een glas en een ansichtkaart uit de Biesbosch ving ik het schepseltje voorzichtig en zette het buiten op een mooie groene tak. Erg tevreden met mijn onbaatzuchtige daad, verwachtte ik minimaal een ‘dank je wel’ of een verheugde juichkreet van het bedrijvige insect. Maar het enige wat ik het lieveheersbeestje chagrijnig meende te horen roepen was: “Nou, dat heeft wel even geduurd voordat je doorhad dat ik naar buiten wilde. Lampje!” 

Doelbewuste communicatiestrategie

 

Verbluft keek ik naar het langzaam wegmopperende brokje frustratie. “Dus als ik het goed begrijp, probeerde je mij de hele week al duidelijk te maken dat je naar buiten wilde? En was je niet bezig met een hopeloze missie, maar met een doelbewuste, intelligente strategie om bij mij in beeld te komen?” 

Nieuwsbrief

 

Vanachter een ontluikende bloemknop hoorde ik hem nog roepen. “Wat dacht jij dan? Toen ik merkte dat ik niet overkwam, moest ik een andere manier vinden om je aandacht te trekken. Telkens opnieuw, maar toch telkens nieuw en boeiend. Nou, en dat lukte uiteindelijk!” Toen wist ik direct wat ik mijn klant kon voorstellen. Denk eens na over een informatieve nieuwsbrief! Dat is een bijzonder werkzame aanpak om telkens opnieuw, maar toch nieuw en boeiend, uw verhaal bij uw relaties onder de aandacht te brengen. Veel doeltreffender dan wat het lieveheersbeestje had verzonnen. 


Ik denk graag met u mee en ben benieuwd naar het verhaal voor uw relaties.


"Laat Tekstburgh uw nieuwsbrief maken"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten