woensdag 15 januari 2014

AHamsteren!!



Al jaren verbaas ik mij over die Albert Heijnactie “Hamsteren”. Daarbij denderen gulzige hamstertjes massaal richting de supermarkt om eens flink te profiteren van een kortingsactie. Als ze heel veel kopen, krijgen ze korting, zo werkt het. Op de filmpjes lijken ze trouwens niet eens te betalen, voordat ze de winkel weer uit stormen.

Hamsteren is toch iets negatiefs?

Eerlijk gezegd, ik mag die nepvrolijke pluizenbolletjes met die rare piepstemmetjes niet. Hamsteren, dat is toch iets onsympathieks? Van Dale (respect, respect) bevestigt mijn vermoeden. Hamsteren is het (heimelijk) inslaan of bewaren van voorraden in tijden van dreigende oorlog of schaarste. Vaak op zo grote schaal dat anderen tekort komen. In de Tweede Wereldoorlog profiteerden hamsteraars niet zelden dubbel door hun voorraden in de zwarte handel zo duur mogelijk te verkopen. Ook vandaag de dag kun je door te hamsteren schaarste creëren en prijzen opdrijven. Dat heet dan speculatie. AH, daarom staan mij die hamstertjes zo tegen.

Hamsteren is officiële psychische stoornis

Afgeladen met maniakaal grote voorraden, racen de blauwogige knagertjes terug naar hun holletjes. Dat krijgen die kleine funshoppertjes in geen honderd jaar zelf op, dat zie je zo. Maniakaal blijkt trouwens opmerkelijk toepasselijk. Wetenschapsjournalisten melden dat sinds mei 2013 hamsteren officieel een psychische stoornis is. Toen is het opgenomen in de nieuwe Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM), leert Google. Dit handboek is samengesteld door een internationaal team van psychologen, psychiaters en epidemiologen. Het handboek wordt wereldwijd gebruikt voor het stellen van psychiatrische diagnosen.

Nederland heeft Anti-Hamsterwet

Er is in Nederland zelfs een wet die hamsteren in bijzondere omstandigheden tegen gaat. De premier kan dan voorstellen om via bijvoorbeeld het ministerie van Economische Zaken hamsteren strafbaar te stellen. De Wet stamt uit 1962 en bestaat in gewijzigde vorm nog steeds. http://www.wetboek-online.nl/wet/Hamsterwet.html#1. Ook andere landen hebben dergelijke wetgeving in gebruik of op afroep beschikbaar. Nou gaat het bij de AHamstertjes niet om zwaar mentaal getroebleerde wetsovertreders, maar echt lollig zijn ze nu ook in ene niet meer.

Zelf sterk geweest

Ik zag vorige week een Hamsteraanbieding van pindakaas in de buurt-AH. Per drie potten een flinke korting. Ik weerstond de uitnodiging. Ik heb er maar een gekocht. En, weet je wat, dat was echt nog steeds goedkoper dan 3 potten.

Waarom dan toch?

Helpen die drukke beestjes echt bij het verhogen van de omzet of zetten ze aan tot schaamteverwekkende overconsumptie? Kijk je naar de commentaren onder de Youtube-filmpjes van de Hamsterweken is er (haast?) niemand die bezwaar maakt. Vond ik toch wel een beetje merkwaardig. Waarom kiest een supermarkt voor dat thema in de communicatie met zijn klanten als de gevoelswaarde van het woord zo negatief is? Is de gerespecteerde grootgrutter in een sink hole beland? Dat is wat mij als tekstschrijver bezighoudt. Nou was ik eens benieuwd, hoe is uw relatie met het hamsterfenomeen? 



www.tekstburgh.nl
Twitter:@HaksWalburgh



16 opmerkingen:

  1. Die alinea over jou zelf (sterk geweest) zette me aan het denken. Als ik namelijk een 3-voor-weinig aanbieding zie van iets wat ik heel vaak koop én ik heb op dat moment geen geldtekort, dan is de korting belangrijk. Maar, vorige week zag ik 3-voor-minder van mijn favoriete doucheproduct, wat ongeveer neerkwam op een jaarvoorraad, en ik zat net even krap en toen zag ik ineens hoe weinig 1 fles maar kostte en werd bovendien het plaatsgebrek in de badkamerkast (die flessen zijn groot!) ineens belangrijk. Kortom, ik ben een inconsequente, ongeëngageerde hamsteraar. Negatieve gevoelswaarde, jaja. Pégels, dáár gaat het om! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De keerzijde van mijn verhaal is inderdaad dat je soms wel voordeel hebt van van wat ruimer inslaan. Maar het mateloos aanleggen van voorraden zoals de AHamsterrtjes propageren, vind ik niet zo wenselijk.Een beetje maat houden lijkt mij het mooiste.

      Verwijderen
  2. Ik herinner nog de doos zeepjes die we zelfs in 1995 nog in de kast haden staan omdat mijn schoonmoeder , wellicht door de oorlog, in grote mate had gehamsterd. Die zeep van vroeger rook niet lekker en weerhield ons van het komen van nieuwe lekkere zeep. Een klein aversietje heb ik daarom wel opgedaan tegen hamsteren. Tevens ging er ook wel eens wat extreem over de datum.
    Maar puur financieel gezien maak ik mij ook wel eens schuldig aan kleinschalig hamsteren, het acceptabele deel van de stoornis. Hamsteraanbiedeingen zet ons aan tot kopen. Het appeleert aan een ingebouwde vorm van hebberigeheid die daarmee wakker wordt geschud. Voor de AH werkt het. Vergeet niet toen we nog jager-verzamelaars waren hadden we deze dwang hard nodig om te overleven. Verzamel in de zomer, teer in als het winter is. het is dus misschien een beetje misbruik door beinvloeding.

    Verder zijn hamsters grappige beestjes. We hebben er een paar gehad en onze kinderen zorgden er aardig goed voor. Ze stopten onze wangetjes vol met etenswaar en spuugden die uit in hun voorraad hoekje. Hee, ik voel hier een linkje met het verhaal.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je mooie nostalgische reactie. Ik kan de zeep bijna ruiken. Zo lang men bij hamsteren de kerk in het midden houdt, hoeven we met de kritiek ook weer niet al te veel de dominee uit te hangen.

      Maar pas op met hamsters die hun voorraad in jullie wangetjes verstoppen. Dat ga je toch merken aan je omgeving.

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Om een voor mij onverklaarbare reden was op een zeker moment de Bartex-scheerschuim niet meer te krijgen. Kruidvat, Jumbo, van der Doelen, AH, DA: nergens was het superieure scheerschuim der scheerschuimen te vinden. Onbegrijpelijk. Ik probeerde een paar andere merken, maar ze kwamen nooit in de buurt van de ouwe vertrouwde Bartex. Zo schoor ik me eens met spul waarvan je steevast jeuk op je kin kreeg. Liesbet kwam op het lumineuze idee eens op bol.com te kijken. Dat leek me niet de plaats om te zoeken, maar het was weinig moeite dus toch gedaan. En daar was inderdaad de Bartex: gewoon bij bol.com te bestellen! Om portokosten te besparen heb ik meteen 6 potten gekocht. Ik kan weer een paar jaar probleemloos scheren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Frappant! Compliment aan je Liesbet. Als je weer eens op bol.com kijkt, kun je gelijk eens kijken naar mijn boek NO RETURN FLIGHT, al heeft het niets te maken met hamsteren.

      Verwijderen
  5. Haks, ik begrijp je aversie, maar hee, is dit niet precies waar al die supers op uit zijn: zoveel als mogelijk verkopen?
    Ik zou er niet aan mee doen en en me er niet druk over maken.
    T'is allemaal ledigheid, onzin en flauwekul.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Rienk, bedankt voor je realistische reactie. Misschien is het in de kern wel een (vermeend) communicatieprobleem. Dat ze de klanten naar de winkel willen krijgen is legitiem natuurlijk, maar of het kennelijk ook negatief beladen begrip hamsteren dan een goed thema is? Of heeft niemand die negatieve associatie? Wat denk je?

      Verwijderen
  6. Haks, je aversie tegen hamsters moet denk ik breder getrokken worden, want de acties van vrijwel alle grootgrutters, voordeeldrogisten en bouwmarkten zijn gebaseerd op 'taalkundige misstappen'. De terminologie is daarbij ondergeschikt, denk maar eens aan een actie als 'De beuk er in' die nu loopt bij Kruidvat. Voor zover ik weet heeft Kruidvat nooit echt de beuk er in gegooid (hooguit letterlijk in die enorme papiermassa van kranten en magazines).
    Ook bij 'Harde acties', 'Goudkoorts'en ga zo nog maar even door wordt de waarheid geweld aangedaan. Zoals je weet ben ik daar als reclamemaker vaak zelf debet aan geweest, dus ik kijk er op een andere manier tegenaan.
    Overigens bedrijf je zelf ook een soort van hamsteren, want ik werd op jouw blog attent gemaakt via Linkedin, Facebook en email ... daarom zal ik mijn reactie hier 3x plaatsen, hoef je maar 1x te betalen! Word je daar gelukkig van?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben het met je eens. Grootgrutters, voordeeldrogisten en bouwmarkten gebruiken vaak overdrijving als stijlelement in hun reclame. Gezien het succes dat ze daar mee hebben, zou het wat onzinnig zijn om daar commentaar op te hebben. Het werkt, dus is het goed. Ook is er niets mis met het aanleggen van een voorraadje nuttige grutterswaren. Mijn tekstuele vraagtekens liggen bij het gebruik van het begrip hamsteren en de negatieve gevoelswaarde die daar, mogelijk niet alleen bij mij, mee opgeroepen wordt. Is er geen leukere overdrijving te vinden voor het aanprijzen van kwantumkorting? Bunkereeeen!!,of zo? Ik heb het Albert Heijn ook al gevraagd, al is de kans groot dat ze niet zullen reageren om geen slapende honden wakker te maken. Jammer, maar OK dan maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij lopen elke zomer in Zweden tegen de "Hamstertiden" aan. Oftewel: Hamsterweken. Maar dan bij de Lidl. Compleet met dezelfde knaagdieren die zich een weg banen door folder en winkel. Beter goed gejat dan slecht verzonnen, is geloof ik de uitdrukking. Als er nou internationaal nog meer supers zich wenden tot knaagdieren dan wordt het echt lemmingengedrag. Verwarrend voor klanten maar vooral voor al die ratten die wel met gif uit de winkel geweerd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leerzaam, Mark. Dat wist ik nog niet, dank voor je leuke reactie. Die Albert Heijn toch. Het is kennelijk een internationaal fenomeen. Wordt dus nog oppassen met oversteken met al die knaagdieren zo her en der.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In de Linked In groep Onze Taal zijn eind februari nog een tiental commentaren binnengekomen. Met mijn reacties daarbij zelfs 20. Persoonlijk record van 34 reacties. Best leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Inderdaad ogen ze olijk en maken ze inderdaad deel uit van een groter offensief - de kolonisering van de consument. De echte consument verdwijnt en een adapt hiervan is een vertrapte consument die en-masse zijn inkopen (blijft) doen. Extreme voorbeelden zijn bv. couponing in de USA - obsessief koopgedrag, waarbij je zelfs na aankoop geld terug krijgt. Ook in andere sectoren woekert het virus, in boekhandels, speelgoedwinkels en bioscopen. Waren vroeger de toplijstjes nog gevuld met bv. films als van Hitchcock. Nu zijn de lijstjes bevolkt met meer en meer animatiefilms - waarbij ik moet zeggen dat een film als Ratatouille natuurlijk veel vermaak geeft.
    Een oplossing - laat de consument kiezen uit 3 producten (en niet uit 20 shampoo's) en ik weet zeker dat het met het consumentgedrag weer goedkomt!

    BeantwoordenVerwijderen